Hva vil du fremheve som enheten fikk til i 2013?
Det er tre viktige milepæler i 2013 jeg gjerne vil trekke fram:
1. Vi boret etter grunnvann til Eresfjord vannverk, slik at abonnenter i Eresfjord i løpet av våren 2014
får gullende rent vann i springen.
2. Overgang til et forbruksbasert gebyrsystem innen vann og avløp, med innføring av vannmålere til
kommunens vann- og avløpsabonnenter.
3. Adresseringen i kommunen kom skikkelig i gang, fra å nærmest ikke ha noen vegadresser ved
inngangen til året, hadde over 1/3 av kommunens innbygger fått vegadresser ved nyttår.
Hva er den/de største utfordringene for din enhet i 2014?
Organisatoriske endringer som er iverksatt på drift, er ennå ikke havn. Vi vil ha et langsiktig fokus
på felleskap og faglig løft hos driftsoperatører og renholdere. «Sammen er vi sterke». Avdekkede
mangler ved brannberedskapen må rettes. Det gjelder både på mannskap- og utstyrssiden.
På administrasjonssiden vil vi legge til rette for at våre verdifulle ressurser henger med i den faglige utviklingen.
Det er et visst press på utvikling av eiendom i områdene rundt Eidsvåg. Det er viktig å arbeide for at tilretteleggingen skjer i forkant og i
overordnede planer. Herunder kommuneplan og hovedplaner for vei, vann og avløp. Det er kvalitets- og kapasitetsutfordringer på vann- og
avløpsnettet. Vi må tenke stort nok, slik at vi får anlegg med lang levetid. Det er lønnsomt.
Kommunens ambisiøse mål for prosjektgjennomføring er spennende, men også utfordrende. Spesielt med tanke på kapasitet, kvalitets
oppfølging og rapportering. Fremdriftsplan skal utarbeides for hver prosjektleder.
Håvard Tjelle-Sørvik
konstituert enhetsleder
KOSTRA
Nesset
Surna-
dal
Rindal
Eide
Gjemnes
Sør-
Aurdal
Komm.
gruppe 2
M&R
Årsgebyr vannforsyning
4 019
2 922
4 250
2 108
6 804
3 682
3 375
2 908
Årsgebyr avløpstjenesten
1 629
2 824
5 810
3 564
2 893
4 673
3 574
2 535
Årsgebyr avfallstjenesten
2 543
2 700
2 450
2 998
3 242
2 408
2 248
2 590
Gj.snittlig saksbehandlingstid oppmålingsforretning
50
21
35
45
63
40
69
56
Bto. driftsutg. i kr/km kommunal veg
73 906 107 723 121 462 64 449 48 386 66 957 74 911 102 927
Andel innvilgede søknader om motorferdsel i utmark
100
100
87
100
98
95
97
97
Saksbehandlingsgebyr for oppføring av enebolig
9 000
5 000
5 800
8 012
8 350
4 100
7 863
8 270
Standardgebyr for oppmålingsforretning av bolig-
tomt på 750 m²
12 800 12 000 12 485 12 767 12 800 13 000 12 660 12 371
Kommentarer til KOSTRA-tallene
Vanngebyrene i Nesset kommune er noe
høyere enn gjennomsnittet i kommune-
gruppe 2 og i Møre og Romsdal. Kommunen
har mange mindre vannverk og relativt få
abonnenter, noe som medfører relativt høye
kostnader til vannforsyning.
Kombinasjon av slamavskillere og at grov-
vann sendes ut på dypvannsutslipp medfører
at kommunen har lave kostnader og dermed
lave avløpsgebyr sammenlignet med andre
kommuner.
Gebyrer for avfallstjenesten er noe lavere
enn gjennomsnittet i Møre og Romsdal for
tilsvarende tjenester.
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for
oppmålingsforretninger ligger på noenlunde
samme nivå som de kommunene vi sammen-
ligner med og med gjennomsnittet i fylket og
kommunegruppe 2.
Det er store forskjeller mellom de sammen-
lignede kommunene når det gjelder drifts
utgifter i kr/km kommunal veg. Vi ser likevel
at Nesset kommune ligger tett på kommuner
i samme kommunegruppe, og har vesentlig
lavere utgifter enn gjennomsnittet i fylket.
Økonomisk resultat
2013
2012
Enhet
Regnskap
Budsjett
Avvik
Avvik i %
Regnskap
Teknisk drift
12 942 450
13 671 000
728 550
5,3
11 948 352
Samfunn og utvikling
2 305 757
2 889 000
583 243
20,2
3 058 867
Avviksforklaring
For «gamle» teknisk drift, som har et mindre-
forbruk på kr 728 550,-, har avviket i hovedsak
tre årsaker. Det ble bevilget kr 300 000,- til
energimerking av kommunale bygg for
2013. Midlene ble lagt til driftsrammen.
Dette prosjektet har ikke blitt gjennomført
og midlene står derfor urørt. Videre har vi
vært heldige med vintrene i 2013, både først
på året og sent på året, noe som har resul-
tert i et mindreforbruk på vintervedlikehold
på kommunale veger. Til slutt kan nevnes
bemanningssituasjonen ved enheten. Vi har
hatt vakanse i deler av året uten at det er blitt
leid inn ekstra ressurser. Dette har resultert
i reduserte lønnsutgifter, og vi har heller ikke
greid å gjennomføre alle de prosjektene vi
hadde planlagt. For samfunn og utvikling kan
mindreforbruket i hovedsak forklares med
reduserte lønnsutgifter, samtidig som at vi
har hatt en økt gebyrinngang på de gebyr-
belagte oppgavene. god. Dette medfører at
kommunale gebyr for 2013 forblir uforandret
for slam, avløp og renovasjon. For vann og
feiing økes gebyrene med 5 %.
108
NESSET KOMMUNE // ÅRSMELDING 2013