Nesset Kommune // Årsmelding 2013 - page 74

­plan­leggere og prosjektledere innen
byggfag, plan og miljø er styrket i for­
hold til universell utforming og planleg­
ging i et folkehelse­perspektiv. Inneklima
i barne­hager og skoler har blitt målt og
fulgt opp i samarbeid med Kystlab.
I all planlegging og kommunal saks­
behandling må betydning folke­
helse vurderes av aktuell saks­
behandler. ­Dette bidrar til økt fokus
på ­tilgjengelighet og helsefremmende
fysiske miljø for innbyggerne. Adkomst
til natur og aktivitets­areal, skilting og
merking av turstier gjennom Stikk UT!
og på nettportalen
,
samt trafikksikkerhet knyttet til barne­
hager og skole har hatt fokus.
Inkludering og deltakelse
i kultur og frivillige
organisasjoner
Kriterier for tildeling av kulturmidler
til lag og foreninger prioriterer tiltak til
barn og unge som fremmer folkehelse.
En tverrsektoriell arbeidsgruppe
er nedsatt, og skal legge fram sak
til ­politisk behandling i forhold til
­etablering av frivilligsentral i Nesset.
Folkebiblioteket har bidratt med ­flere ut­
stillinger innen aktuelle temaer ­knyttet til
folkehelse, og var en av flere samarbeids­
partnere i markeringen av Verdens­dagen
for psykisk helse. Barne­hage og skole
har et etablert sam­arbeid med Lions,
Nasjonalforeningen for folkehelsen og
Bygdekvinnelaget. Privat ­sektor bidrar
til positive møteplasser gjennom sin
satsing på ulike arrangement som skicup,
fotballskole og økonomiske bidrag til
frilufts­livtiltak og allmennyttige formål.
Ulike lag og foreninger innen frivillig
sektor er av­gjørende for det mangfoldet
av møte­plasser og aktivitetstilbud som
samlet finnes i de til sammen 11 bygdene i
kommunen.
Organisering og sam­-
handling, et kunnskaps-
basert folkehelsearbeid
Nesset kommune må bruke alle sine
sektorer for å legge til rette slik at det
er lett for innbyggerne å ta valg som
fremmer helse. Folkehelsekoordinator,
som er plassert i rådgivergruppen til
rådmannen skal være en pådriver for å
samordne dette.
Folkehelsestatistikk skal sammen
med annen tilgjengelig statistikk og
kunnskap om lokale forhold legges til
grunn for videre planarbeid, langsiktige
strategier og prioritering av tiltak.
De ulike program og verktøy som be­
nyttes må evalueres for å se om de har
ønsket effekt i forhold til de utfordringer
som avdekkes av tilgjengelig statistikk
og annet materiale.
Interkommunale
samarbeidsavtaler
• Partnerskap God Helse, avtale med
Møre og Romsdal fylkeskommune.
(2013–2016)
Hva vil du fremheve som positivt for folkehelsearbeidet i Nesset i 2013?
Betydning folkehelse er tatt med som vurderingskriterie i all kommunal saksbehandling. Dette
bidrar til at både politikere og administrasjon kan vurdere og prioritere tiltak som har betydning
for innbyggerne sin helse, trivsel og livskvalitet.
At det er forståelse for at folkehelsearbeid er noe som angår oss alle, og at politikere og ansatte
innen alle sektorer i Nesset kommune er positive til å bidra på sin måte!
Hva er de største utfordringene innen folkehelsearbeidet i 2014?
Å utarbeide en oversikt over kommunens helsetilstand, få dette så tydelig at det er mulig å
bruke det i videre plan og utviklingsarbeid slik at alle sektorer/avdelinger kan sette tydelige
folkehelse­mål.
Å finne innovative måter å utvikle folkehelsetiltak på innenfor den enkelte enhet/avdelings
­økonomiske ramme
Marit Husan
folkehelsekoordinator
74
NESSET KOMMUNE // ÅRSMELDING 2013
00...,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73 75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,...142
Powered by FlippingBook